Cara lukis pola baju (basic pattern making)

Assalamualaikum 

Saya nak tunjuk kat sini cara lukis pola basic untuk yang beginner nak belajar menjahit boleh lihat nota yang saya bagi ni.

Sebelum kita nak belajar buat baju macam-macam jenis lagi kita kena lah belajar dari bawah iaitu cara lukis pola basic neh. Lepas tu boleh lah kita olah sendiri untuk buat macam-macam fesyen baju lagi

Dalam nota saya dah bagi formula yang boleh anda semua ikut, kalau nak ubah pun boleh ikut keselesaan masing-masing. Ini cara saya, jangan nak samakan saya dengan cikgu-cikgu yang lain. Harap Maklum.


WARNING!!!!

Nota ni tak termasuk basi atau seam allowance lagi! 

Saya biasa tambah basi bila nak potong kain
lebih mudah kalau pola kita tak dak basi supaya kita tak confuse dengan ukuran badan kita

Pola depan + tu untuk kelonggaran atau wearing ease! 
kalau tak tambah tu nanti baju kita akan jadi ketat macam sarung nangka






Pola lengan, saya buat lengan untuk bahagian depan dan belakang sekali jalan
kita akan potong bahagian belakang dahulu 
bukak dari lipatan kemudian baru potong bahagian depan
ramai yang tak tahu, pola lengan niada depan dan belakang ye!





Pola Belakang, sama sahaja macam pola depan..beza nya kat leher, dart dan keruk ketiak


Kalau nak save, share print ka saya halalkan asalkan letak kredit kat saya ye!


Share this:

CONVERSATION

5 comments:

  1. dart blkg tu, sama pnjang ka tuan?? atas bwah 5"??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dak x sama panjang..cuba tengok betul-betul arrow tu dari mana ke mana. Btw nama saya Puan Idzyan Ismail. :)

      Delete
  2. terima kasih puan. ilmu yang berguna. Mintak halal yee puan.

    ReplyDelete
  3. Tumpang tanya, potong kain tu nanti ikut betul2 pola atau kena jarak sikit? 😊

    ReplyDelete